Publicaties
Onze boeken

de 7 kenmerken van zingevend werk
Innoveren in het onderwijs
Overal om ons heen vindt innovatie plaats en verschuiven de verhoudingen tussen vraag en aanbod. Nieuwe spelers ontwrichten de bestaande verhoudingen. De taxiwereld, de hotelsector, de banken, de auto-industrie, de energiemarkt; geen sector ontkomt er aan.
Wat is het antwoord van het onderwijs op deze ‘aardverschuiving’?
Onze whitepaper over onderwijsinnovatie voert een pleidooi voor een fundamentelere aanpak van onderwijsinnovatie in de school en de opname van een aparte innovatiestrategie in het schoolplan, als een cruciaal onderdeel van de strategie van de school. Daarnaast wordt aandacht gegeven aan de vraag hoe het proces van innovatie gemanaged kan worden door de schoolleider, in co-creatie met de hele school en gericht op het vormgeven van de eigen toekomst.
Een van de grootste uitdagingen bij het managen van innovatie, is de spagaat waar de onderwijsleider (en de gehele school) in terecht kan komen doordat er twee processen met elkaar concurreren: de dagelijkse operatie die in het hier en nu veel aandacht en tijd opslokt en de vernieuwing, die wel als belangrijk, maar niet als urgent wordt ervaren. Deze twee processen vragen ook nog eens heel verschillende kwaliteiten van de organisatie en onderwijsleiders.
- Download whitepaper (pdf)
De 7 kenmerken op een rij
Brein@work – Nina Lazeron en Ria van Dinteren redactie
met bijdragen van zo’n 40 internationale wetenschappers en opleiders
Essays
Deze essays verschenen in het Financieele Dagblad. Klik op de titel om de essays te lezen (pdf).
Whitepapers
Innoveren in het onderwijs
Een van de belangrijke opdrachten van onderwijsleiders is het managen van innovatieprocessen. Onze whitepaper over onderwijsinnovatie voert een pleidooi voor een fundamentele aanpak van onderwijsinnovatie
Wat is het antwoord van het onderwijs op deze ‘aardverschuiving’?
Onze whitepaper over onderwijsinnovatie voert een pleidooi voor een fundamentelere aanpak van onderwijsinnovatie in de school en de opname van een aparte innovatiestrategie in het schoolplan, als een cruciaal onderdeel van de strategie van de school. Daarnaast wordt aandacht gegeven aan de vraag hoe het proces van innovatie gemanaged kan worden door de schoolleider, in co-creatie met de hele school en gericht op het vormgeven van de eigen toekomst.
Een van de grootste uitdagingen bij het managen van innovatie, is de spagaat waar de onderwijsleider (en de gehele school) in terecht kan komen doordat er twee processen met elkaar concurreren: de dagelijkse operatie die in het hier en nu veel aandacht en tijd opslokt en de vernieuwing, die wel als belangrijk, maar niet als urgent wordt ervaren. Deze twee processen vragen ook nog eens heel verschillende kwaliteiten van de organisatie en onderwijsleiders.
- Download whitepaper (pdf)
Leidinggeven aan innovatie in het onderwijs: een strategische aanpak
Moonshots voor onderwijsleiders: verder kijken dan de horizon
Een kleine revolutie in leiderschap: 200 Amerikaanse topleiders pakken hun koffertje en zonderen zich af met 1 doel: innovatie van leiderschap. Ze komen met een statement: de Moonshots for Management. Wij hebben ons laten inspireren en bouwen met onderwijsleiders aan de Moonshots voor onderwijsleiders.
Zingeving: een strategische opdracht in het onderwijs
Zingeving hoort thuis in de strategie van elke onderwijsinstelling en is sterk bepalend voor het succes van elke organisatie. Mensen snakken naar werk waarin ze kunnen bijdragen aan een groter en betekenisgevend geheel. Onderwijsleiders hebben de opdracht én de mogelijkheid om deze betekenisgeving te stimuleren vanuit de strategie…
Samen aan de slag met de grote onderwijsvragen
Onderwijsleiders van Nederland laten we elkaar inspireren! Aldus de oproep van Joseph Kessels, hoogleraar Onderwijskunde. Meer dan ooit hebben we elkaar en die inspiratie nodig op weg naar het onderwijs van de toekomst. Laat het Moonshots platform daar een belangrijke ontmoetingsplaats voor zijn.
Onderwijs 2032 en de uitwerking van 21st century skills leggen uitdagende vragen op ons bord.
Ruimer kijken, anders sturen
Hoe blijven wij in control, terwijl we tegelijkertijd meer ruimte toestaan? In het welbekende controleparadigma staat tot op heden het al dan niet halen van normen centraal. Monitoring van de doelstellingen is dominant en bepaalt de ‘tone of voice’ binnen de onderwijsinstelling. Maar een organisatie waarin professionals en hun ontwikkeling centraal staan, is juist gericht op het leren, aldus Rob Boekhout, directeur Mondriaan College..
Reiken naar de maan: over de toekomst van onderwijsleiderschap
Een schoolplan schrijf je in de docentenkamer!
Hoe krijg ik een schoolplan dat geen papieren tijger wordt? Met die vraag liep Marcel; Kemper rond op zijn school, het Felisenum. We willen een leergemeenschap zijn waarin mensen elkaar stimuleren en persoonlijke aandacht krijgen. In die filosofie past het dat ook zo’n schoolplan door iedereen gedragen wordt..
De hoogste (identi)tijd!
Mijn agenda is overvol met allerlei gesprekken over uitbreidingsplannen, verbeterplannen en passend onderwijs, aldus Nico de Jong, bestuurder Cals College. Mijn Raad van Toezicht heeft echter andere prioriteiten: toezien op identiteit staat al jarenlang hoog op de agenda. Eerlijk gezegd zag ik op tegen zo’n brede discussie over het open katholieke karakter. Tot nu toe waren we niet veel verder gekomen dan voor de hand liggende formuleringen zoals: ‘uitstekende onderwijsresultaten’, ‘veilig schoolklimaat’ en ‘goed werkgeverschap’..
- De hoogste (identi)tijd (pdf)
Op welke vraag geeft het onderwijs antwoord?
Praktijkbeschrijving innovatie in het onderwijs
Een praktijkbeschrijving van een innovatietraject binnen de Almeerse Scholengroep. In deze publicatie in de Nieuwe Meso met Ingrid Verheggen, bestuurder, worden de stappen beschreven en ‘lessons learned’ gedeeld.