Publicaties
Onze boeken

de 7 kenmerken van zingevend werk
Innoveren in het onderwijs
Overal om ons heen vindt innovatie plaats en verschuiven de verhoudingen tussen vraag en aanbod. Nieuwe spelers ontwrichten de bestaande verhoudingen. De taxiwereld, de hotelsector, de banken, de auto-industrie, de energiemarkt; geen sector ontkomt er aan.
Wat is het antwoord van het onderwijs op deze ‘aardverschuiving’?
Onze whitepaper over onderwijsinnovatie voert een pleidooi voor een fundamentelere aanpak van onderwijsinnovatie in de school en de opname van een aparte innovatiestrategie in het schoolplan, als een cruciaal onderdeel van de strategie van de school. Daarnaast wordt aandacht gegeven aan de vraag hoe het proces van innovatie gemanaged kan worden door de schoolleider, in co-creatie met de hele school en gericht op het vormgeven van de eigen toekomst.
Een van de grootste uitdagingen bij het managen van innovatie, is de spagaat waar de onderwijsleider (en de gehele school) in terecht kan komen doordat er twee processen met elkaar concurreren: de dagelijkse operatie die in het hier en nu veel aandacht en tijd opslokt en de vernieuwing, die wel als belangrijk, maar niet als urgent wordt ervaren. Deze twee processen vragen ook nog eens heel verschillende kwaliteiten van de organisatie en onderwijsleiders.
- Download whitepaper (pdf)
De 7 kenmerken op een rij
Brein@work – Nina Lazeron en Ria van Dinteren redactie
met bijdragen van zo’n 40 internationale wetenschappers en opleiders
Essays
Deze essays verschenen in het Financieele Dagblad. Klik op de titel om de essays te lezen (pdf).
Whitepapers
Leidinggeven aan innovatie in het onderwijs: een strategische aanpak
Een van de belangrijke opdrachten van onderwijsleiders is het managen van innovatieprocessen. Onze whitepaper over onderwijsinnovatie voert een pleidooi voor een fundamentele aanpak van onderwijsinnovatie.
Leidinggeven aan innovatie in het onderwijs: een strategische aanpak
Moonshots voor onderwijsleiders: verder kijken dan de horizon
Een kleine revolutie in leiderschap: 200 Amerikaanse topleiders pakken hun koffertje en zonderen zich af met 1 doel: innovatie van leiderschap. Ze komen met een statement: de Moonshots for Management. Wij hebben ons laten inspireren en bouwen met onderwijsleiders aan de Moonshots voor onderwijsleiders.